PODZIEL SIĘ
Ocen ten tekst

Niedawno w sklepach ukazała się limitowana edycja filmów Michelangelo Antonioniego, jednego z najciekawszych w latach 60tych i najbardziej cenionych reżyserów włoskich, laureata Oscara za całokształt twórczości.

Wydanie kolekcjonerskiego boksu, opracowane przez Gutek Film z okazji 15lecia swojej działalności dystrybutorskiej, zawiera osiem płyt DVD z najbardziej popularnymi filmami: „Kronikę pewnej miłości” (Cronaca di un amore, debiut fabularny z 1950 roku), „Damę bez kamelii” (La signiora senza camelie, 1953), „Przyjaciółki” (Le amiche, 1955), „Krzyk” (Il grido, 1957), „Przygodę” (L’aventura, 1960), „Noc” (La notte, 1961), „Czerwoną pustynię” (Il deserto rosso, 1964) oraz „Identyfikację kobiety” (Identificazione di una donna,1982) i choć niektórzy twierdzą, że do pełnej satysfakcji brakuje jeszcze kilku pozycji, zwł. „Zaćmienia”(1962) i „Powiększenia”(1967), to jednak jest to pierwsza tak kompletna monografia włoskiego twórcy.

Prawie wszystkie z wybranych filmów zostały wyróżnione prestiżowymi nagrodami (na festiwalu w Wenecji, Cannes, Berlinie). Filmy Antonioniego, tak mówił sam reżyser, są projektami intelektualnie i estetycznie otwartymi, wyrazem poszukiwań i wizualizacją najbardziej intymnych doświadczeń. W latach 60tych wywoływały skandal, często kończyły się zagadkowo, a widz, nie prowadzony za rękę, nie znający stanowiska reżysera, wychodził z kina rozgoryczony. Antonioni nigdy nie moralizował i jak sam twierdził nie tworzył dla widzów, ale dla samego robienia filmów. W wielu jego dziełach pojawiają się wyjątkowe kobiety, które reżyser próbuje poddać analizie psychologicznej, gdyż jak twierdził to właśnie one są „najlepszym filtem rzeczywistości”. Antonioni wypracował swój własny styl robienia filmów fabularnych i został za to doceniony Oscarem w 1995r. za całokształt twórczości.

Trafnym podsumowaniem działalności Antonioniego wydają się słowa wypowiedziane dzień po jego śmierci przez krytyka Tadeusz Sobolewski: „Filmy Antonioniego zaczynają się jak melodramaty lub kryminały, ale akcja stopniowo wygasa. Kulminacją staje się coś pomiędzy wydarzeniami: pustka po człowieku, pustka po uczuciu, które wygasło, pustka po jakimś świecie. Może pustka po Bogu? Co dzisiejszemu widzowi mówi ta pustka? Coś innego niż kiedyś.”

Box filmowy Antoniego to świetny prezent dla bliskiej osoby, ale także dość kosztowny, cena rynkowa to 449,99zł.

Źródła:

www.empik.com

www.racjonalista.pl

www.dwutygdnik.com

www.wikipedia.pl

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPitti Immagine
Następny artykułWłoska TV