,

Pizza kontra McDonald’s. Czy McDonald’s odpowie przed sądem za wymierzoną w pizzę reklamę?

przez Monika Pietryga

Włosy kucharze zagrozili McDonaldowi pozwem do sądu za spot reklamowy, który sugeruje, jakoby dzieci we Włoszech wolały Happy Meal od tradycyjnej włoskiej pizzy.

Stowarzyszenie Prawdziwej Neapolitańskiej Pizzy (Associazione Verace Pizza Napoletana), które powstało w Neapolu w 1984 roku i od tego czasu reprezentuje wszystkich piekarzy pizzy (wł. pizzaiolo), oskarżyło McDonald’s o „haniebny atak” na tradycję i kulturę włoską. Zdaniem obrońców pizzy amerykańska sieć fast foodów prezentuje w swoim spocie reklamowym antyproapagandę wymierzoną w tradycyjną, włoską potrawę.

 

Trwający 20 sekund film, przedstawia włoską rodzinę w pizzerii: rodziców z małym chłopcem. Na pytanie kelnera, jaką pizzę chciałby zamówić chłopiec, ten odpowiada „Happy Meal”. Sceneria od razu się zmienia i szczęśliwy chłopiec siedzi już z rodzicami w McDonaldzie. „Twoje dziecko nie ma wątpliwości” mówi lektor.

 

Jeden z najlepszych piekarzy pizzy neapolitańskiej nie zgadza się z twierdzeniem propagowanym przez spot reklamowy, a fakt jakoby dzieci włoskie wolały hamburgera z McDonalda od pizzy nazwał „bluźnierstwem”.

 

Massimo Di Porzio, wiceprezes Stowarzyszenia Prawdziwej Neapolitańskiej Pizzy powiedział, że McDonald’s próbuje zarabiać pieniądze kosztem zdrowia dzieci. Zespół prawny Stowarzyszenia pracuje już nad tym, by pozwać McDonald’s do sądu i położyć kres atakom na symbol diety śródziemnomorskiej.

 

„To nie pierwszy i ostatni raz, kiedy McDonald próbuje zaatakować nasze tradycje kulturowe, ale tym razem podejmiemy konkretne działania, które, jeśli wygramy, pozwolą nam na sfinansowanie kursów edukacyjnych dla dzieci na temat zdrowego odżywiania” – zapowiada Di Porzio.

 

Amerykański koncern McDonald’s i Włochy, słynące z wyśmienitej kuchni, od zawsze byli w konflikcie. W 1986 roku w odpowiedzi na otworzenie lokalu McDonald’s w zabytkowej części Rzymu, z inicjatywy Carlo Petriniego, powstaje słynny ruch Slow Food. Ruch opozycyjny do coraz to bardzej popularnych barów fast food, dziś działa już na całym świecie, propagując ochronę zdrowej, tradycyjnej kuchni lokalnej.

Poprzedni

Sycylia będzie czerpać energię z owoców cytrusowych

Festiwal Street Art czyli sztuka na murach 7 włoskich miast

Następny

Dodaj komentarz