We Włoszech powstał spot reklamowy telewizji publicznej RAI mający przekonać telewidzów do płacenia abonamentu. W jednym z ujęć pojawia się wizerunek Jana Pawła II. Spot wywołał liczne dyskusje i oburzenie.
Spot włoskiej telewizji RAI, mający zachęcić do płacenia abonamentu trwa tylko kilkadziesiąt sekund, ale mimo to zdołał wywołać wielkie poruszenie i zdumienie wśród różnych środowisk politycznych i włoskich mediów. Filmik pojawił się na antenie telewizji RAI kilka tygodniu temu.
W kontrowersyjnym spocie wykorzystano wizerunek polskiego papieża. Pomiędzy innymi zdjęciami pojawiają się ujęcia z udziałem Jana Pawła II, pochodzące ze spotkania w Asyżu z 1986 roku. Włoska prasa pisze o polemikach jakie wywołał krótki film. Zarzuty dotyczą przede wszystkim instrumentalnego wykorzystania wizerunku papieża w celu przekonania Włochów do płacenia abonamentu.
Największy sprzeciw wyraziła włoska partia Italia dei Valori. Jeden z deputowanych tego ugrupowania, Antonio Borghesi, wyraził opinię, że to pomysł dyskusyjny i nie na miejscu, aby nakłaniać w ten sposób do płacenia znienawidzonego przez Włochów abonamentu.