,

Vespa- prawdziwie włoski skuter

przez Hanna Szendzielorz

Vespa ze swoją ponad półwieczną tradycją stała się obok pizzy, espresso i Koloseum jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Włoch. Dziś, możemy ją spotkać nie tylko na ulicach Rzymu, Neapolu i wielu innych miast całej Italii, ale również poza jej granicami. Co więcej, nie tylko w Europie, ale również na innych kontynentach.

La Vespa (po polsku ‘Osa’) to nazwa produkowanych we Włoszech skuterów. Firma Piaggio jest właścielem tychże skuterów i już od ponad 60 lat działa na rynku. Pierwszy model Vespy został zaprojektowany przez inżyniera Corradino D’Ascanio dokładnie w 1946 roku. Nazwa Vespa, która przyjęła się na całym świecie, została wymyślona przez Enrico Piaggio. Właściciel firmy widząc prototyp przyrównał go do osy, zarówno biorąc pod uwagę kształt, jak i odgłosy skutera.

Vespa została zaprojektowana z myślą o masowym odbiorcy. Jej pierwszy model posiadał prosty silnik dwusuwowy o pojemności 98 cm3 , koło zapasowe oraz skrzynię biegów, której biegi zmieniało się poprzez przekręcenie lewej manetki. Maksymalna prędkość, którą mógł osiągnąć ten model wynosiła 60km/h.

Od samego początku produkcji, Vespa wzbudziła duże zainteresowanie Włochów ze względu na łatwość w obsłudze oraz możliwość kupna na raty. Produkcja Vespy umożliwiła podniesienie się z upadku firmy Piaggio, która podczas II wojny światowej poniosła ogromne straty. Do wzrostu popularności Vespy na całym świecie przyczyniły się w m.in. takie produkcje filmowe jak Rzymskie wakacje z Audrey Hepburn w roli głównej, Quadrophenia, Il talento di Mr. Ripley, American Pie, The Interpreter, Caro Dario. Nie tylko we Włoszech, ale również poza ich granicami Vespa cieszy się dużą popularnością. Skutery tej linii są produkowane na licencjach m.in. w Anglii, Hiszpanii, Indiach, Niemczech, Francji, Brazylii i Belgii.

Firma Piaggio stworzyła wiele wersji Vespy o różnej wielkości silnika tak, aby skutery mogły spełniać potrzeby jak największej liczby osób. Skuter z silnikiem o pojemności 50 cm3 stworzono w 1963 roku specjalnie dla użytku 14-latków, którzy mogą nim się przemieszczać bez prawa jazdy oraz kategorycznie bez pasażera. Kolejny model posiada znacznie większy silnik o pojemności 125 cm3, którym mogą poruszać się 16-latkowie i można podróżować z pasażerem oraz model o pojemności silnika 150-200 cm3, który jest dozwolony również na drogach szybkiego ruchu.

Największym i jedynym konkurentem Vespy były skutery również włoskiej marki- Lambretta. Historia tych skuterów rozpoczęła się rok później niż Vespy czyli w 1947 roku. Vespa wygrała jednak rywalizację z konkurentem, który zaniechał produkcji na początku lat siedemdziesiątych.

Ostatnim modelem i równocześnie zamykającym erę ‘klasycznej’ Vespy był wydany w grudniu 2008 roku model PX. Dziś, w 2010 roku, nie jest już dłużej produkowana ‘klasyczna’ wersja Vespy. Wraz z nadejściem XXI wieku Piaggio przedstawił nową wersję skuterów, które posiadają czterosuwowy silnik, automatyczną skrzynię biegów i są bardziej przyjazne dla środowiska.

W ciągu ostatnich 60 lat zaprojektowano wiele różnych modeli Vespy. Klasyczny, wręcz ‘mityczny’ model Vespy, jednakże zawsze kojarzyć się będzie z powojennymi Włochami, kiedy to skuter stał się środkiem lokomocji dla wielu włoskich rodzin. Obecnie Vespa posiada wielu wielbicieli na całym świecie, którzy zakładają jej fan cluby. Dołączając do nich można wspólnie zachwycać się zarówno jej starymi, jak i najnowszymi modelami. Bezprzecznie Vespa stała się jednym z wielu symboli Włoch.

Poprzedni

Jak głosować zagranicą?

Warszawska Italianistyka ogłasza konkurs translatorski.

Następny

Dodaj komentarz