PODZIEL SIĘ
Ocen ten tekst

Rozwój regionalny oraz współpraca polsko-włoska nie byłaby możliwa, gdyby nie rozwój komunikacji. Coraz sprawniejszy przepływ informacji, nowe połączenia transportowe dają nam możliwość zacieśnienia więzi międzynarodowych. Szczecin i Bari, wpółpraca zachodniopomorskiego z Apulią…

W listopadzie 2007 podpisano list intencyjny o wzajemnej współpracy pomiędzy województwem zachodniopomorskim a włoskim regionem Apulia. Wieloletnia już współpraca ośrodków naukowych (Uniwersytet Szczeciński, Universita’ degli Studi di Bari) pokazuje nam już teraz korzyści podjętych działań na wielu płaszczyznach. Również strategiczne położenie geograficzne obu obszarów daje ogromne możliwości współpracy gospodarczej, biznesowej i kulturalnej. Wymiana doświadczeń, realizacja i prowadzenie wspólnych projektów nie jest jednak możliwa bez rozwoju transportu i jego infrastruktury. Obserwujemy ciągłe tendencje wzrostowe zapotrzebowania na usługi transportowe w całej Europie. Mowa tu przede wszystkim o transporcie lotniczym i szybkiej kolei. Szczecin jest jednym z najlepiej dostępnych miast Polski pod tym względem dzięki bliskości lotnisk berlińskich. Podejmując działania o współpracy międzyregionalnej należałoby ocenić stan istniejących już połączeniach transportowych między najważniejszymi miastami obu regionó Szczecinem i Bari, pomyśleć o możliwościach ich usprawnienia czy wprowadzenia nowych rozwiązań. W tym celu przeprowadziłam badania na grupie studentów polskich i włoskich biorących udział w programie Socrates/Erasmus często podróżujących na trasie Bari-Szczecin.

 

Wymiana studentów w ramach programu Sokrates Erasmus między Szczecinem i Bari rozpoczęła się w 2001. Od tego czasu do Bari wyjechało około 200 studentów Uniwersytetu Szczecińskiego (20% z nich odpowiedziało na pytania ankietowe). Natomiast z Uniwersytetu w Bari do Szczecina przyjechało około 100 osób (33% z nich brało udział w badaniu). Ich opinie oraz uwagi pozwalają stworzyć obraz istniejącego stanu.

 

Odległość w linii prostej pomiędzy stolicą województwa Zachodniopomorskiego i Bari to 1379 km . Najkrótsza odległość rzeczywista drogowa to 1989 km, a najkrótszy czas podróży przy sprzyjających warunkach to ok. 18 godzin.

 

Jako główny środek transportu studenci włoscy (100%) wybierali samoloty tanich linii lotniczych z Neapolu do Belina bądź z Rzymu do Berlina. Zmuszeni więc byli zmieniać środek transportu dwukrotnie; podróżując pociągiem/samochodem na trasie Bari-Rzym/Bari-Neapol, a następnie busem Berlin-Szczecin. Zdaniem respondentów liczba lotów jest wystarczająca, tj. przynajmniej jeden lot dziennie. Łączny koszt podróży w dużym stopniu zależy od terminu rezerwacji biletów lotniczych i nie jest on wygórowany. 12% badanych zapłaciło za swoją podróż 0-50€; 60% badanych poniosło koszty 50-100€; 20% badanych 100-150€, a jedynie 8% powyżej 200€. Lot z Polski do Włoch trawa jedynie od 2 do 2,5 godziny. Natomiast rzeczywisty czas podróży wydłuża się bardzo do nie mniej niż 6 godzin (12% osób). Przeciętnie jest to jednak 7-13 godzin (84%), powyżej 14 godzin podróż trwa dla 4% osób. 52% respondentów jest zadowolonych ze świadczonych usług na danej trasie, 48% nie. Niezadowolenie wynika z długiego czasu oczekiwania (na lotniskach, dworcach) na kolejny środek transportu. Ponadto godziny wylotów nie są korzystne; zbyt wcześnie bądź zbyt późno. W skali 1-5 wygody podróży na 5 ocenia jedynie 4% badanych, na 4-12%. Za przeciętną wygodę podróży (na 3) uważa 60% respondentów, poniżej przeciętnej (na 2) zaś 24%. Najlepszym rozwiązaniem w celu polepszenia komfortu i skrócenia czasu podróży jest wprowadzenie lotów bezpośrednich z Bari do Belina lub z Bari do Szczecina. Dobrym rozwiązaniem byłoby również wprowadzenie szybkiej kolei z Berlina do Szczecina. Można wziąć też pod uwagę lot łączący Europę Północną z Południową, np. Palermo-Helsinki z międzylądowaniem w Bari i Szczecinie. Utworzony w ten sposób korytarz powietrzny mógłby się stać Nowym Szlakiem Bursztynowym. O potrzebie wprowadzenia nowych rozwiązań stanowi fakt iż 82% studentów w czasie pobytu w Polsce odwiedziło Włochy 1-4 razy. Do połowy z nich przyjechali przyjaciele i członkowie rodziny. 84% chce w przyszłości wrócić do Polski, do Szczecina, pozostali jeszcze nie wiedzą. Jeśli istniałoby bezpośrednie połączenie lotnicze Bari-Szczecin Goleniów 92% osób częściej odwiedzałoby nasz kraj.

 

 

Wśród studentów polskich głównym środkiem transportu jest również samolot, wybrany przez 85% podróżujących. Pozostałe 15% to podróżujący samochodem, autobusem i minibusem. Od wyboru środka transportu zależy ilość połączeń na danej trasie, ich częstotliwość, łączny czas i koszt podróży. Jeśli chodzi o korzystających z samolotu to sytuacja jest podobna jak w przypadku studentów włoskich. Dwie przesiadki w tych samych miastach, jeden lot dziennie, średni koszt podróży waha się w przedziale 100-150€, a średni czas podróży to 10-14 godzin. Podróżujący samochodem ponoszą największe koszty, lecz nie są uzależnieni od wielu czynników. Korzystający z autobusów muszą się liczyć z tym, że połączenia są raz na tydzień. Nie ma natomiast przesiadek, a koszt podróży to ok. 400zł. Podróż jest męcząca i trwa 24-30 godzin. Mimo wszystko 63% podróżujących jest zadowolona ze świadczących usług transportowych, 26% nie jest zadowolona, 11% nie ma zdania. Zdaniem respondentów należałoby znacznie skrócić czas podróży i wprowadzić loty bezpośrednie Berlin-Bari, Szczecin-Bari lub Szczecin-Rzym. W skali 1-5, aż 57% badanych ocenia wygodę podróży na 3. W związku z czym 1/3 w czasie swojego pobytu we Włoszech ani razu nie przyjechała Polski, 1/3 była w kraju tylko jeden raz. Jedynie 30% badanych gościło w Bari swoich przyjaciół lub członków rodziny i były to pojedyncze osoby. 46% ma zamiar wrócić do Bari, 24% nie, a 30% jeszcze tego nie wie. Gdyby było bezpośrednie połączenie lotnicze Bari-Szczecin 60% badanych jeździłoby częściej do Włoch.

 

Współpraca między zachodniopomorskim a Apulią  to również podróże po obu regionach, chęć poznania nowych miejsc, kultur, historii. 28% Włochów podróżowało po województwie zachodniopomorskim. Do najczęściej odwiedzanych miejsc należą Międzyzdroje i Świnoujście. Innymi miastami wymienionymi przez respondentów są: Stargard Szczeciński, Goleniów, Police, Choszczno, Koszalin. Podróżujących po naszym kraju jest o wiele więcej, bo aż 84%. Z czego do najchętniej odwiedzanych miast należą; Kraków (23%), Poznań (20%), Warszawa (18%), Gdańsk (9%), Wrocław (6%). A także Oświęcim, Olsztyn, Białystok, Wadowice, Częstochowa, Zielona Góra, Katowice. W tym przypadku pociąg był jedynym środkiem transportu.

90% Polaków podróżowało po regionie Apulia. Najchętniej wybierane były Alberobello Monopoli, Castellana Grotte, Bisceglie, Foggia, Lecce, Gargano,Taranto, Trani, Castel del Monte. I prawie 90% badanych podróżowało po Italii, zwiedzając Rzym, Neapol, Wenecję, Sycylię.

Podróże kształcą, a o korzyściach jakie z tego płyną, nie trzeba nikogo przekonywać. Szczecin potrzebuje nowych bodźców, ludzi nie tylko wykształconych, ale mobilnych i bogatych w doświadczenia. Wymiana młodzieży, współpraca międzyregionalna to już poczynione kroki w tym kierunku. Teraz trzeba pomyśleć co zrobić, by ułatwić im życie, by zachęcić innych do podobnych działań. Niewątpliwie transport, jego infrastruktura i dobre połączenia transportowe są tu niezbędnym czynnikiem, kołem zamachowym w rozwoju regionów. Teraz, gdy stolica województwa zachodniopomorskiego wejdzie w skład 12 polskich metropolii będzie mogła liczyć na dofinansowanie wielu inwestycji z dodatkowych środków. Budowa zachodniego obejścia Szczecina, połączenie kolejowe portu lotniczego z miastem, dokończenie obwodnicy śródmiejskiej, modernizacja autostrady poznańskiej, wprowadzenie nowych połączeń lotniczych (w tym Szczecin-Bari) to tylko podstawowe cele.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułFrittata z grzybami i boczkiem
Następny artykułToskania:Volterra

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here