PODZIEL SIĘ
Ocen ten tekst

Minicar są we Włoszech fenomenem. Bardzo popularne minicar wzbudzają zainteresowanie, ale i dyskusje. Małe samochody są dla młodzieży głównym środkiem transportu, obok skuterów. Rodzice i eksperci mają podzielone zdania. Jedni zapewniają o ich użyteczności i praktyczności, drudzy zastanawiają się, czy minicar spełniają wymogi bezpieczeństwa.

Popularne, ale czy bezpieczne?

W pierwszych dniach kwietnia doszło do dwóch wypadków z udziałem minicar w Rzymie. 12 kwietnia w zderzeniu z busem zginęła 15 letnia dziewczyna Federica Lupi, kilka dni wcześniej
17-letni Jacopo Fanfani.

Ortopeda Andrea Costanzo, prezydent  Società italiana di traumatologia della strada (Socitras) (Włoskiej organizacji traumatologii drogowych) rzuca alarm, mówiąc że „we Włoszech jest juz 80 tys. pojazdów tego typu na drogach, z 8000 nowych minicar zarejestrowanych rocznie z całościowym obrotem 80 tys. euro”. Rynek samochodów w miniaturze „jest złożony w 37% z emerytów, którzy musieli zrezygnować z prawa jazdy
i nigdy nie prowadzili, i z 20 % młodych”. Za kierownica w większej części są więc osoby mało doświadczone. Do tego dochodzi fakt, że samochód jest bardzo delikatny, produkowany z bardzo lekkich materiałów. Minicar sa trzy razy lżejsze od Smart. Costanzo dodaje, że „minicar nie przeszły testów wypadkowych, to znaczy testów bezpieczeństwa, którym zostają poddawane wszystkie pojazdy, które jeżdżą po naszych ulicach.”.

Ekspert mówi, że te wszystkie cechy minisamochodu sprawiają, że wsiadać do niego jest jednakowe z wsiadaniem na skuter. Młodzież nie moknie na deszczu, ale lekceważy się niebezpieczeństwo, którym  może być minicar  na mokrym asfalcie, przy wciśniętym mocniej pedale gazu.

Fałszowane minicar, więcej kontroli

Minisamochody  ważą 350 kg i osiągają maksymalna prędkość 45 km/h. Wykonując małe zmiany można zwiększyć prędkość samochodu do 60 km/h, a nawet 90 i 100 km/h.

W 2008 roku w Rzymie doszło do 133 wypadków z udziałem minicar, W Mediolanie do 34,
w Neapolu do 20. W całych Włoszech do 682.

Na poziomie krajowym uczestniczyło w wypadkach około 8% z ubezpieczonych minicar. W prowincji Rzym, gdzie koncentracja minicar jest wyższa w stosunku do pozostałych rejonów Włoch, częstotliwość wypadków dochodzi do 14,5%, czyli dwa razy więcej niż średnia krajowa.

Prezydent Codacons, Carlo Rienzi, złożył w Prokuraturze donos, żeby prosić o dodatkowe kontrole warsztatów, które modyfikują minicar i skutery. Burmistrz Rzymu, Gianni Alemanno dał mandat asesorowi Marchi i Gruppo Intervento Traffico ( Grupie Interwencyjnej Ruchu) z Polizia Municipale, żeby wykonać dodatkowe kontrole w celu uniknięcia rozprzestrzeniania się minisamochodów osiągających prędkość niedostosowaną do ich wielkości i hamulców oraz kontrolę obecności w samochodzie dodatkowych pasażerów, poza kierowcą. Padły także propozycje, żeby podnieść wiek uprawniający do prowadzenia minisamochodu z 14 do 16 lat i żeby wprowadzić odrębne, szczególne prawo jazdy , różne od tego obowiązującego dla prowadzących skutery.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here