,

Laboratorium Leonardo da Vinci

przez bedy

Od 12 września 2009 do 13 czerwca 2010 po raz pierwszy we Włoszech ma miejsce niepowtarzalne zdarzenie dla miłośników geniuszu Leonardo da Vinci. Na zamku w Vigevano można podziwiać niewydane nigdy dotąd rekonstrukcje maszyn i niezwyczajnych narzędzi mistrza.

Projekt “Leonardo e Vigevano”

Wystawa w Vigevanano odbywa się w ramach projektu “Leonardo e Vigevano”. Ma ono jako cel ogólny promocje centrum badawczego stosującego nowe technologie multimedialne i interaktywne w celu waloryzacji i nowoczesnego użytkowania dóbr kultury i patrymonium historycznego lombardzkiego miasta.

Ale jest przede wszystkim inicjatywa, o bardzo bogatym kalendarzu wydarzeń poświęconych “wielkiemu Geniuszowi”, która ma obrazować jego ślady na terytorium lombardzkim i jego związki z dworem Sforzów. Renesansowe wnętrza zamku i Piazza Ducale “dynastycznego, idealnego miasta” Vigevano zostały zrealizowane w wielkiej mierze z wkładem Bramante i Leonardo. Postać Leonardo jest punktem spotkań dla różnych źródeł terytorium : środowiska, natury, historii i sztuki. Wystawa ma odsłonić nowe mniej znane fascynujące oblicze geniuszu da Vinci: “uomo nuovo” (“nowego człowieka”) Renesansu, którego interesowały wody, architektura, rolnictwo i botanika.

Notatki i rysunki zabrane w kodeksach Leonardo dotyczące posiadłości Sforzesca i młynów Vigevano potwierdzają jego obecność w Vigevano i jego zainteresowanie dla ogromu prac doprowadzenia i wykorzystania wód, propagowanych przez Ludwika Moro I.

Leonardo i La Sforzesca

Eksperymenty i nowości w zarządzaniu i zastosowane techniki w Sforzesca, miały w Leonardo da Vinci uważnego i aktywnego uczestnika, a może także doradcę. Mamy częste cytaty z Vigevano, które pojawiają się w rękopisie H (przechowywanym we Francji przez Instytut Francuski). Są to notatki i rysunki które odnoszą się od urządzeń hydraulicznych po prace zagospodarowanie rolnicze terenu, od obserwacji agronomicznych po konstrukcje drewnianych pawilonów. Większość jest datowana na luty-marzec 1494. Można przytoczyć przykładowe zapiski:


– Al foglio 1r
. mówi się o „serare a chiave uno incastro da Vigievine

– Al foglio 38r. notatka „vigne di Vigievine a dì 20 marzo 1494 e la vernata si sotterano„, ze szkicem z reprodukcja dyspozycji o winnicach i metodzie używanej przez rolników żeby chronić winnice przed zimnem, metoda rolnicza „ante litteram”

– Al foglio 65v.A dì 2 di fbbraro 1494 alla Sforzesca ritrassu scalini 25 di „7£ di braccio l’uno larghi braccia 8”, i dwa rysunki schodów po których spływa woda. Leonardo wraca do notatki i poszerza ja w rękopisie Leicester, gdzie ilustruje mechanizm obniżenia prędkości wody i siły jej spadku. Proces, który Leonardo widział na żywo w Sforzesca przy młynie jeszcze dziś istniejącym o imieniu „Mulino della Scala”

– Al foglio 94 v. „Mulina a Vigievine” i na kolejnych kartkach rękopisu mówi o młynach i kanałach, które je ożywiają. W Kodeksie Atlantyckim Leonardo rysuje młyny i proponuje rozwiązania, jak najlepiej użyć silę motorową wody.

Wystawa Laboratorium Leonardo da Vinci. Kodeksy, maszyny i rysunki

Odwiedzający wystawę “Il Laboratorio di Leonardo. I Codici, le Macchine e i Disegni”, po raz pierwszy we Włoszech mogą przewracać strona po stronie na megaekranach najważniejsze kodeksy Leonardo: Codice del Volo,(Kodeks Lotu) Manoscritto B (Rekopis B )i Codice Atlantico (Kodeks Atlantycki). Ale nie tylko. Aspekt najważniejszy to, ze rysunki nabierają życia dzięki nadzwyczajnym interpretacjom interaktywnym i trójwymiarowym, które sprawiają, ze są łatwe do zrozumienia. Dla Rękopisu B wszystkie strony zostały odrestaurowane cyfrowo i prezentują się, tak jak te dopiero napisane przez Leonardo.

 

W Kodeksie Lotu Leonardo analizuje lot ptaków, ale przede wszystkim jego zawartość to maszyna latająca (oraz instrukcja jej pilotażu!) odkryta i odtworzona po 500 latach przez uczonych z Lonardo3. Na wystawie zaprezentowano także rekonstrukcje fizyczne niewydane maszyn i wynalazków Leonardo, jak Lew Mechaniczny w realnych wymiarach (3m), zdolny do chodzenia i do ofiarowania lilii zrealizowany dla króla Francji. Wśród instrumentów muzycznych narysowanych przez Wielkiego geniusza nie istnieje jeden, który nie jest unikatowy i nie ma sobie podobnych. Chodzi o klawicymbał przenośny, który wyzwala dźwięk altówki: Clavi-Viola. Na wystawie widoczny jest pierwszy model, przedmiot studiów, zrealizowany przez laboratoria Leonardo3.

 

Zawsze odnośnie tematu lotu można podziwiać rekonstrukcje Nietoperza Mechanicznego z Kodeksu Atlantyckiego, maszynę latającą która wyróżnia się dzięki swojej linii i lekkości od wszystkich innych rekonstrukcji zrealizowanych do tej pory, od Spirali Powietrznej z jej poprawna konfiguracja i z motorem ze sprężyną centralna i stałej bazie, po model studiów Ptaka Mechanicznego. Inna prapremiera absolutna to rekonstrukcja Żołnierza Mechanicznego, prawdziwego robota XV wieku.


Poprzedni

Śnieg i zimno, zima nie chce sobie iść

„Italo” , czyli na wyzwanie 300 na godzinę

Następny

Dodaj komentarz